Vilken midsommar, vilken försommar! Fantastisk blomning och så vackra vägrenar. Nu är det bara att cabba ner, varva ner och ta det riktigt lugnt för att både njuta och överleva sommaren. Släppa in solljuset i bilen, eller varför inte kvällsljuset under fullmånen. En midsommarnattsdröm, kanske?
En cabriolet är för evigt förknippad med sommaren. Helt naturligt eftersom det där fullständigt onödiga i att kunna ta ner taket knappast lockar i nollgradigt snöblask och mörker.
Att öppna upp och släppa in sommarens alla dofter och ljud är däremot oslagbart ur livsnjutarsynpunkt. En upplevelse alla borde få känna någon gång. En upplevelse som vi bilister delar med mc-förare, mopedåkare, cyklister, rullskidåkare och andra som så här års fyller på trafiken. Särskilt på småvägarna. Nåja, det där med att släppa in ljudet tycks inte tilltala alla. Det finns bilar som har sportiga ljuddämpare för att det ska låta och motorcyklar som knappt har någon ljuddämpare alls.
Alla har vi vårt sätt att njuta av livet och det hela blir än lättare med tolerans. Det räddar liv att tänka sig in i andras situation, bjuda till lite, hjälpa till lite. Det kan handla om att förutse att det kan komma ett gäng cyklister på samma väg som du kör, eller för all del en bil på samma väg som du cyklar. Istället för att kräva din rätt av vägen och utmana medtrafikanterna så tänk till lite, skär inte kurvan om sikten är skymd och gå åt sidan lite så du inte tvingar ut mötande i dikesrenen. Kör inte precis intill bilen eller cykeln framför dig och dra på med ett massivt mullrande precis i örat på din medtrafikant. Det kan leda till oväntade reaktioner. Varva helt enkelt ner lite och gör trafiken till det den är. Ett samarbete.
Vägrenar kan vara vackra. Särskilt i år när blomningen tycks slå alla rekord, men de minskar sikten. De är faktiskt ett trafiksäkerhetsproblem. Det kan komma en grävling, ett rådjurskid eller en katt ut från den ymniga grönskan längs vägrenen, så njut av vägrenarna med omtanke och försiktighet. Då överlever fler av våra fyrbenta vänner och du får ha din cabriolet oskadad till nästa sommar.
Så till den spännande frågan om det verkligen är rimligt att vi ska ha en extra sommarbil bara för att åka öppet och visa upp oss under sommarsolen. Det finns forskare och lobbyister som tycker att vi redan har för många bilar. Behöver vi ha mer än en bil? Finns det någon anledning att bygga en bil med ett tak som kan tas ner när det minskar innerutrymmena och gör bilen mer opraktisk?
Jag lyssnade på Greta Thunberg som första sommarpratare och det är bara att ödmjukt böja nacken för hennes kunnande och engagemang. Vi är på väg mot en klimatkris och det kan gå ut över både vår miljö, vårt samhälle och vår frihet att njuta av saker som exempelvis en cabriolet eller en semesterresa.
Jag känner ännu så länge inte till någon eldriven öppen bil mer än Morgans 3-Wheeler och den kom aldrig i serieproduktion, men å andra sidan så finns det ljus i tunneln. SSAB, LKAB med flera har tagit fram en teknik för att tillverka stål utan att använda fossil energi och eldrivna cabrioleter kommer, så en vacker dag kanske vi får se Greta i en cabriolet.