Två unga kvinnor omkom i entrafikolycka en natt strax utanför Östersund. En av dem var nybliven mamma. Ingen av dem blev mer än drygt 20 år gammal. Orsaken till olyckan var att en ung man inte klarade av att hantera den avancerade bil han köpt.
Två bilar som var på väg någonstans långt efter midnatt möttes i mörkret. Den ena bilen, en Volvo, skulle göra en vänstersvång. Från andra hållet kom en Subaru. En gatlegal rallybil som tidigare under kvällen varit med i olagliga streetrace, accelerationstävlingar som görs på vanliga landsvägar. Rader av vittnen berättade att Subarun hade en mycket hög hastighet innan olyckan. Olyckan var över på några sekunder. Volvons förare väntade sig inte att en bil skulle komma så fort. Subaruns förare tog leken med sig ut i en trafikmiljö där ingen väntade sig den hastigheten. Det var både omoget och dumt. Det ger ett löjets skimmer över streetrace som faktiskt går att köra under relativt säkra förhållanden där i vart fall ingen tredje part blir inblandad.
Vi har ett stort problem i trafiken och det stavas män. Osäkra män som ser bilen som en möjlighet att hävda sig. Män som ser bilen som ett uttryck för sin manlighet. Män som tycker det är manligt att köra fortast. Att vara först. Att ha sportigaste bilen. Män som mäter sig med andra män med bilen som viktigaste statushöjare. Män som vill imponera på kvinnor med sin starka, sportiga och lyxiga bil.
NTF gick nyligen ut med fakta som visar att 8 av 10 som bötfälls för fortkörning på vägar där hastigheten är mellan 70 och 120 km/t är män. 9 av 10 som åkt fast med en hastighet som överskrider den gällande med mer än 30 km/t är män.
NTF vill ha ner hastigheten på våra vägar och lekande småpojkar hjälper dem naturligtvis med argumentationen även om en sänkning av hastigheten till 30 km/t på alla vägar inte skulle påverka deras lek det minsta.
NTF berättar också att 90 % av alla som omkommer i trafiken utan att ha haft bilbältet på sig är män. De senaste åren har antalet döda i trafiken varit mellan 70 och 75 procent män.
NTF:s nyckel till säkrare trafik är hastighet, bälte och nykterhet. Topp! Jag gillar NTF. Men, det handlar i grunden om attityder. Det handlar om ett stenåldersarv som vissa män inte lyckats skaka av sig. Det handlar om muskler, konkurrens och tuffhet.
Det handlar om pojkar som sitter och kollar bildueller på Youtube och ger sig ut och leker rally på allmän väg. Det är bara dumt. Tävlingar i hastigheter långt över vad annan trafik förväntar sig kan göras under ordnade former på exempelvis Emmabodas gamla flygfält, men absolut inte på allmän väg.
Det handlar också om män som nått övre medelåldern och lagt ut en förmögenhet på en statusbil där marknadsförare och underhållningsjournalister fått dem att tro att den signalerar överlägsenhet, ungdomlighet och manlighet. Det handlar om skröpliga egon som växer bakom ratten och som definitivt inte ska låta någon annan komma före.
Män, oavsett ålder har en tråkig förmåga att se trafiken som en arena där de kan konkurera med och imponera på varandra istället för att samarbeta.