Det är bara att konstatera. Bilköparna är villiga att betala för miljöteknik som ger ytterligare mervärden. Mitsubishi Outlander laddhybrid är en oerhört populär tjänstebil idag. Den toppar listan av sålda laddbara bilar i Sverige. Fler och fler biltillverkare lanserar laddhybrider som exempelvis Audi A3 e-tron, VW Golf GTE och kommande BMW 3-seriemodell med teknik från sportbilen i8.
Tittar vi i backspegeln så var balansgången att få så mycket bil som möjligt under 120 gram koldioxid per km en viktig drivkraft när tillverkarna slogs om företagskunder där företagen slagit fast att det var en policy att köpa miljöbil. Saab sålde många bilar med etanolmotor när den gav bättre prestanda.
Vi vet att det är så här det fungerar. Det gäller bara att dra i rätt styrspakar när politikerna vill locka oss alla att köpa miljövänligare bilar. Därför var det bra att det snabbt fattades beslut om att förlänga supermiljöbilspremien och att öka skillnaden i skatt mellan energieffektiva bilar och törstigare modeller.
Jag kan dock vara väldigt kritisk till hur en bils utsläpp och förbrukning beräknas och deklareras. Det händer aldrig idag att en bil jag provkör visar upp samma förbrukningssiffror som angetts i bränsledeklarationen. Det betyder i sitt mest extrema fall att laddhybriderna drar tre till fyra gånger så mycket bränsle som deklarerats när de körs längre sträckor.
Vi har idag en standardiserad testcykel som alla tillverkare använder sig av. De lär sig att optimera bilarnas motorer, luftmotstånd och utväxlingar för att de ska dra så lite bränsle som möjligt under de här förhållandena. När de körs i testcykeln är strålkastare, luftkonditionering med mera avstängda och testcykeln är anpassad för att spegla en normal pendlare som kör några mil till och från jobbet i blandad trafik.
När jag sedan sätter mig i laddhybriden och kör 50 mil till Stockholm drar den mångdubbelt så mycket bränsle. Kör jag en vinterdag ökar förbrukningen för då går förbränningsmotorn in tidigare. Är det varmt gäller samma sak då luftkonditioneringen går igång.
Laddhybriderna är extrema när det gäller den här skillnaden men även bensin- och dieselbilar visar högre förbrukning än uppgivet. Jag upplever skillnaden som större ju mindre bilen är. Förmodligen beroende på att en liten bil med allt optimerat för låg förbrukning påverkas mer när generatorn belastas högre och luftkonditioneringen sätts in.
Kan vi göra något åt det? Jag menar både konsumenter och politiker med vällovliga syften, läs beskattningsmodeller för att premiera energieffektiva bilar, luras. Jo det är klart att vi rent tekniskt kan skapa en mer rättvisande körcykel, men frågan är om det är genomförbart. Det skulle omedelbart betyda att de gränsvärden vi satt skulle bli omöjliga att uppnå inom rimlig tid. Å andra sidan så går ju utvecklingen åt rätt håll i och med att kraven skärps, så det stora problemet är att konsumenterna alltid får en kalldusch vid bränslepumpen.