Det börjar bli dags att skärpa sig. Det börjar bli dags att se sanningen i vitögat. Kverulanter finns överallt och de förökar sig i kvadrat på nätet. Det är ofta den klassiska arbetarklassens retorik som går ut på att andra glider runt på en räkmacka på deras bekostnad och den kritiken får oftast stå obesvarad.
Nu senast var det gruff om kostnaderna för att bygga upp laddinfrastruktur och någon tyckte att det var helt fel att alla som inte har elbil indirekt får vara med och betala när laddstolpar sätts upp av kommunerna och elen erbjuds gratis. I det här fallet så kom den heliga avundsjukans i dagen och det avslöjade samtidigt avsändarens insiktslöshet. Den som har råd att köpa en supermiljöbil måste ha råd att betala för sin el, tyckte vederbörande och påstod att en supermiljöbil kostar en miljon kronor.
Förra sommaren körde jag en eldriven supermiljöbil, eller snarare mc med fyra hjul. Det var en Renault Twizy. Den kostar 69 000 kronor, går i 80 km/t och är tvåsitsig. Den här sommaren kör jag en supermiljöbil, Renault Zoe. Den kostar 212 900 kronor, är femsitsig och i storlek som en VW Polo. Så var det med sanningshalten i den debatten.
Jag skulle vilja vända på den här frågan och säga att vi som inte kör supermiljöbil måste vara med och betala den skada vi ställer till med. Kort sagt så åker vi snålskjuts på de som väljer utsläppsfria bilar. Jag kör långt ifrån alltid elbil. Det går inte med den räckvidden dagens elbilar har i kombination med mitt jobb då jag två gånger i månaden kör Stockholm tur och retur samma dag. Tåg går inte heller då jag missat för många jobb i Stockholm för att tåget krånglat.
Alltså kör jag bil och drömmer om att kunna ställa den i Södertälje och ta tåget sista biten för att slippa trafikinfarkten i Stockholm. Jag körde förra året bil i mer än 20 olika huvudstäder som Berlin, London, Paris, Amsterdam och Köpenhamn. Stockholm är i särklass sämst. Gamla slitna vägar, vägarbeten och ingen ringväg. Köer är så gott som normalläget.
Jag kan tänka mig att betala mer för bränslet om det går till en bättre infrastruktur och ett stöd till de som använder elbil så långt det går. Det är nu vi som fortfarande förorenar luften och förbrukar jordens resurser ska betala för att vi snarast ska få en renare och förnybar transportsektor. Det går men det kostar. Tekniken finns idag för alla landbaserade transportslag.
Idag går vi alla som katten runt het gröt. Väldigt få kan tänka sig att ta steget att investera i ny ren teknik. Detta oavsett om det gäller bilar, bussar eller lastbilar. Det är i det läget det allmänna måste gå före, precis som de gör i kommunen. Det är i det läget det är oerhört inskränkt att kritisera de som investerar i laddstolpar och de som använder elbilar.
Det minsta vi som fortfarande kör på fossila bränslen kan gör är att lyfta på hatten, tacka och berömma alla som går före och vågar välja ny teknik. De räddar allas vår värld från väldigt många problem som extremväder, krigsrisker och dålig närmiljö.