Växjös politiker rider fortfarande på utmärkelsen ”Europas grönaste stad”, men numera är det väl egentligen bara bussarna som står för det gröna.
Växjö gick in i en självgod ”lock down” redan när benämningen ”Europas grönaste stad” gav oss goodwill för det miljöarbete som gjorts en gång i tiden.
Nu handlar debatten i Växjö om att förtäta och bygga bort biltrafiken. Det handlade det om redan då. Nu tittar världen på helt andra lösningar. Det handlar om öppna städer med grönytor. Jag skrev en gång det jag kallade mitt journalistiska testamente baserat på vad jag lärt mig under mina resor runt om i världen.
Erfarenheter som ledde till att jag höll ett föredrag om framtida infrastrukturer på Moving on konferensen i Montreal i Kanada 2019. En konferens som kallas för miljörörelsernas motsvarighet till Davos för världens ekonomer.
Jag började skriva om Berlins grönytor och hur de minskar partikelhalten för snart tio år sedan och jag avslöjade TT:s påstående att Växjö var tredje sämst i Sverige när det gällde luftkvalitet som ett falsarium där TT inte ens granskat var luften mättes. Den mättes i Asa och forskningsrapporten handlade om hur luftföroreningar sprids från tyska industriområden.
Kort sagt så vill jag bara berätta hur våra politiska beslut har styrts av lobbying, dålig journalistik och konservativa okunniga politiker till att vi nu hamnat ordentligt på efterkälken.
I Japan satsar man på trähusbyggnation, vätgas, grönytor och grön arkitektur. Man gör det även i New York och i Milano där man talar om ”urban forestry”, bygger höghus med över 20 000 plantor, planerar miljontals träd i staden och bygger parkeringsplatser där elbilar kan stötta elnätet med lagrats energi, precis som i Amsterdam med flera ställen.
Medan befolkningen flyr Milano och andra storstäder för att de inte är människovänliga försöker vi göra en storstad genom att komplicera trafiksituationen så mycket det går bara för att tvinga befolkningen att inte använda bilen. I den kampen har Växjös politiker helt missat vad som händer i övriga världen.
I Milano har man konstaterat att framtiden är elbilar och grön arkitektur. Grön arkitektur bidrar med att minska partikelhalterna i luften, minskar uppvärmningen i bostäderna och bidrar med mer syre och mindre CO2.