Solen skiner, gräset blir grönare, sångsvanar, gäss och tranor syns längs vägarna. Våren är här och det betyder att vinterdäcken kan få sommarlov och staplas upp i ett förvar någonstans.
Just den här natten, den 23/4 2023 är jag på väg norrut genom Sydsverige. Dimman är så tät att jag då och då måste gå ner i 50 km/t för att köra säkert på krokiga sträckor utan viltstängsel där vägen är smal småländsk landsväg med nära nog bortslitna vägmarkeringar. Temperaturmätaren visa 0,5 grader. Jag har kvar dubbdäcken eftersom det varnats för snö i Svealand den 25/4 och jag ska till Uppsala.
Jag ser att jag har en bil framför mig och jag närmar mig den bilen snabbare än väntat. Antagligen för att sikten är dålig. Så kommer vi in på en 2+1 sträcka och jag kör om. Min medtrafikant hänger på, för nu kan hen följa mina baklysen i dimman. Plötsligt blinkar den bilens strålkastare till. Jag ser i backspegeln hur de kastar ljuset ut åt sidan och inser att hen fått sladd. Jag kollar temperaturen, minus 1,5, och jag provbromsar. Det är is. Antagligen är det fruset regn från dagen innan, eller dimma som fällts ut. Bilen bakom rätar upp sig, vi kör bara i 70 km/t och det är 2-filigt så hen lyckas häva sladden.
Den här tiden på året är väldigt riskfylld då bilar med dubbdäck blandas med bilar med slitna sommardäck. Jag har inte hört en enda kommentar om detta från Bengt Olsson, Trafikverkets presschef som gärna talar trafiksäkerhet och utmaningar men inte så mycket om verkligheten på de svenska vägarna.
Det riktigt tråkiga är att den som själv väljer att köra så säkert som möjligt inte kan vara säker på att klara sig undan böter.
Reglerna säger att vi måste ha vinterdäck fram till sista mars om vi kör på vinterväglag och det är ingen annan än polisen som stoppar dig som avgör om det är vinterväglag som råder. Vi får köra på odubbade vinterdäck året runt, men det rekommenderas inte. Vi får köra med dubbade däck fram till 15 april och därefter men då enbart om det råder vinterväglag. Det där är en luddig regeltolkning som gör dig som bilist utlämnad till polisen som granskar dina däck. Det står i lagtexten att dubbdäck får användas om vinterväglag förväntas, men inget om hur begreppet förväntas ska tolkas.
Jag ställde frågan både till polisen och Transportstyrelsen för ett par år sedan och efter flera långa samtal fick jag beskedet från polisen att jag inte kunde hänvisa till att jag hade en flygbiljett från Kastrup 8 dagar efter att dubbdäcksförbudet trätt i kraft. Detta även om smhi varnade för 20 cm snö den dagen jag skulle köra till Kastrup. Jag var tvungen att montera odubbat under de 8 dagarna om jag ville använda bilen.
Jag fick heller inte köra på dubbdäck hem från Kastrup en vecka senare trots att jag hade behov av vinterdäcken när jag körde ner. Jag skulle med andra ord byta däck på parkeringen vid flygplatsen för att få köra hem.
”Du kan ju inte påstå att vinterväglag förväntas om smhi inte säger att det ska bli vinterväglag den dagen”, svarade polisen.
En intressant fundering är om det inte borde vara så att polisen ser mer till trafiksäkerheten än till en hårddragen regeltolkning.
Oavsett vad så är vi i en period av året då väglaget är oerhört osäkert och risken att möta en annan trafikant som missbedömt väglaget och kör på däck som har avsevärt sämre grepp än de du har. Från den 15 april är det lagligt att köra på sommardäck med ett mönsterdjup på 1,6 mm och det kan vara både ishalka och snötäckta vägar. Den som har bra vinterdäck kan ha en bromssträcka som är 20% av bromssträckan för den som har dåliga sommardäck.
Den kanske största risken så här års är solen som värmer vägytan där solstrålarna når ner medan vägytan i de skuggade områdena bara några meter längre fram håller flera minusgrader. Det betyder att trafiken drar upp smältvatten från de solbelysta ytorna till de skuggade ytorna där vattnet fryser till is. Just det här väglaget är väldigt svårt att hantera för väghållarna så risken är uppenbar att du möter extrem halka när du kommer in i skuggan.
Kort sagt så gäller det att vara extra uppmärksam så här års och tänka till innan man byter bort vinterdäcken. Kan du välja när du ska ut och köra kan det vara skönt att få på sommardäcken. Är du tvungen att köra vid vissa tider tar du en stor risk. Även om våren är här så kommer det att bli bakslag med sämre väglag.