Det finns vädersituationer då det gäller att hålla i hatten och det finns vädersituationer då det gäller att hålla i ratten. Så här års kan vi ha en riktigt farlig situation på våra vägar. Det blir ständiga omslag från torrt väder med ett par minusgrader till varmare väder med nederbörd. Det betyder i klartext stor risk för isgata av allra värsta sorten med is i botten och vatten ovanpå.
Tätt och intensivt snöfall leder sällan till riktigt allvarliga trafikolyckor. Det brukar handla mer om trafiksvårigheter som fastkörningar och avåkningar. Snön syns och är direkt uppenbar för bilförare på ett helt annat sätt än underkylt regn och regn på frusna vägbanor. Det senare är både förrädiskt och avsevärt halare.
Vädersituationen med ständiga väderomslag och temperaturer runt nollan skapar risker för allvarliga mötesolyckor där någon inte klarat av att läsa väglaget och anpassa hasigheten. Att få sladd eller tappa fästet och glida över på mötande vägbana är väldigt svårt att avvärja om man väl kommit på glid på just is med vatten ovanpå. Nya och riktigt bra dubbdäck ger en viss fördel men viktigast av allt är just halkbekämpningen som måste göras förebyggande i det här läget.
Som bilförare kan du antingen välja att köra som om det är isgata, vilket betyder låg hastighet och försiktighet inför korsningar samt kurvor. Bromssträckan är mångdubbelt längre när det är isgata. Du kan också välja att läsa väglaget. Är vägytan spegelblank är det vatten, men det kan vara vatten på isgata och då är det riktigt halt. Blanka hjulspår med matt yta emellan betyder oftast is där det är en mattare yta och vatten i hjulspåren.
Den kanske bästa varningssignalen är när vindrutetorkarna går torrt. Våt vägbana, saltad eller mildväder, betyder stänk på vindrutan och att torkarna måste användas, men om stänket uteblir och torkarna går torrt är det en tydlig varning för att det fruset. Det är störst risk att bli överraskad av frusen vägbana när temperaturen ligger runt nollan och nederbörden ömsom kommer som snö och ömsom som regn. Har det dessutom varit minusgrader innan är risken uppenbar.
Det går inte att förlita sig på att vägen är saltad utan att man provbromsar och ständigt läser vägytan och det finns inget som är farligare än att dras med av att någon annan kör fortare. Under de senaste vintrarna har jag ständigt drabbats av att vinterväghållarna varit ute efter att det fruset. Det vill säga två till tre timmar för sent och det gäller alla vägstandarder från E4 till väg 120, tyvärr.