I Sverige är var tredje person som omkommer i trafiken berusade av alkohol eller droger. Mer än tre fjärdedelar av de som dör i trafikolyckor är män. Mer än var tredje trafikant som dör i en olycka hade inte säkerhetsbältet på sig.
Detta är statistik som borde leda till åtgärder och svaren från bl.a. Trafikverket, Transportstyrelsen, NTF med flera är: Sänk högsta tillåtna hastighet.
2019 inledde Tullverket 59 förundersökningar om drograttfylla. Förra året hade antalet ökat till 86. Endast i några fall har påföljden blivit fängelse, men det rör sig överlag inte om några längre fängelsestraff. Ofta stannar det vid strafföreläggande eller villkorlig dom. Att lagstiftningen inte ger stöd för att betrakta drograttfylla som ett grovt brott vid framförande av tyngre fordon är ett problem som Tullverket försöker uppmärksamma myndigheterna på. Tullverket kan inte frihetsberöva drogpåverkade chaufförer på plats – en åtgärd som omedelbart skulle hindra dem från att åka vidare på de svenska vägarna.
Detta är statistik som borde leda till åtgärder och svaren från bl.a. Trafikverket, Transportstyrelsen, NTF med flera är: Sänk högsta tillåtna hastighet.
Vi har under 2020 och 2021 haft flera uppmärksammade trafikolyckor där föraren tappat kontrollen över sitt fordon i hastigheter långt över gällande hastighetsbegränsningar och ett flertal har omkommit i olyckorna.
Detta är statistik som borde leda till åtgärder och svaren från bl.a. Trafikverket, Transportstyrelsen, NTF med flera är: Sänk högsta tillåtna hastighet.
Vi har under 2020 och 2021 haft ett flertal alvarliga olyckor vid vägarbeten och de som jobbar längs vägen säger unisont att det enda som ökar tryggheten för dem är en ökad polisiär närvaro vid vägarbetena. Polisen säger att det inte går att lagföra de som kör fortare än rekommenderad hastighet, de kvadratiska blå vägmärkena, och väljer att inte lägga resurserna vid vägarbeten. Polisen, Trafikverket och Transportstyrelsen kallar fartövervakningskamerorna för trafiksäkerhetskameror och säger att målet är inte att bötfälla trafikanter utan att få ner hastigheterna. I Danmark blir det höga böter och bilen konfiskeras om du kör förbi ett vägarbete skyltat till 50 km/t men håller 100 km/t.