Den 27-28 oktober ställer HYVIA ut på Hyvolutionmässan i Paris och presenterar Hyvia Renault Master H2-TECH protoypen. Master är en lätt transportbil med 12m3lastvolym, en räckvidd på upp till 500 km med lansering 2022. Hyvia visar även upp en prototyp av sin vätgastankstation som möjliggöra ”grön” distribution av vätgas – de första som visar upp ett ekosystem för vätgastillverkning och distribution av vätgas till lätta transportbilar utrustade med bränsleceller.
Renault Master H2-TECH prototyp
Renault Master H2-TECH har nollutsläpp av CO2*, utökad räckvidd och snabbare tankning. Det är framtaget för företagare, vagnparksägare och lokala samhällsaktörers behov. Vätgastekniken är viktig i lätta transportbilar då det möjliggör längre räckvidd och större lastvolymer.
Renault Master H2-TECH är en stor lätt transportbil för frakt av varor och paket med en lastvolym på 12m3 med en räckvidd upp till 500 km. Lansering är planerad till 2022. Fordonet är utrustad med 30 kW bränslecell, ett 33 kWh batteri samt 4,5 kg vätgastank.
Master H2-TECH tillverkas i Frankrike på Batilly fabriken. Integrationen av el- och vätgassystemet görs av PVI, ett dotterbolag inom Renault Group beläget i Gretz-Armainvilliers. Elmotorn tillverkas i Cleonfabriken. Bränslecellen monteras på Renaults Flins fabrik. Vätgastankarna levereras av franska Faurecia.
”Jag är stolt över att få visa upp vår första prototyp. HYVIA erbjuder vätgasmobilitet som är anpassad till våra kunders behov och överbryggar de utmaningar som finns med tekniken. HYVIA kommer att kunna leverera kompletta ekosystem till vagnparksägare som strävar efter koldioxidfria lösningar. HYVIA är ett snabbrörligt bolag som förenar styrkorna och expertisen hos två ledare inom området: Renault Group & Plug-Power”. David Holderbach, VD HYVIA
Vätgastankstationen
HYVIA’s vätgasstation prototyp erbjuder snabb tankning; processen tar cirka 5 minuter. Stationen finns med 350 eller 700 bars tryck. Tankstationen är enkel handha. Vätgasen tillverkas på plats genom vattenelektrolys eller genom bulkleveranser i gastuber. Systemet lagrar den komprimerade vätgasen innan den förs över till fordonet vid behov. Säkerheten står i centrum och systemet har designats kring rådande normer och regelverk. Tankstationen kan antingen köpas eller hyras. Vätgastankstationen kommer börja monteras i Frankrike på Flins fabriken mot slutet av året.
Prototyperna ger en första glimt av HYVIAS heltäckande ekosystem för vätgasdrift. HYVIA erbjuder grön vätgasproduktion (elektrolys) samt en säker och praktisk distributionslösning. Tekniken ska erbjudas i en rad lätta transportfordon som utrustas med bränsleceller. Exempelvis görs tekniken tillgänglig i skåpbilar, chassin för påbyggnation och stadsbussar. Fordonen utgör ett komplement till rena elfordon men med utökad räckvidd.
Kommande prototyper som ska presenteras är:
- Master Chassis Cab H2-TECH: en stor skåpbil med ännu mer lastutrymme (19m3) och en räckvidd på 250km.
- Master Citybus H2-TECH: En stadsbuss med plats för upp till 15 passagerare och räckvidd på 300 km.
*under körning. Avser CO2 och andra luftföroreningar stipulerade i WLTP-körcykeln.
OM HYVIA
“HY” står för vätgas på engelska (hydrogen), “VIA” för väg: HYVIA banar en ny väg framåt för koldioxidfri mobilitet. Bolaget skapades 2021 och ägs till lika delar av Renault Group och Plug-Power, en etablerade aktör inom leveransklara lösningar för vätgas- och bränslecellsteknik. Bolaget har sitt säte I Frankrike och erbjuder ett heltäckande ekosystem med transportbilar, bränsleceller, tankstationer för vätgas och leveranser av koldioxidfri vätgas. Inom bolaget ryms även vagnparksfinansiering och underhåll av vagnparker.