Ännu en halkolycka med tunga fordon har inträffat i Stockholmsregionen. Den här gången är det E4 mellan Stora Väsby och Rosersbegsavfarten. Nu frågar sig många varför den vägsträckan inte var halkbekämpad. För åkare är den känd som Svinrakan och det är allmänt känt att den är extra utsatt för halka.
En lastbil med släp blev stående tvärs över norrgående vägbana och släpet välte efter att chauffören tappat kontrollen över bilen strax efter 05 på morgonen.
Jag har talat Trafikverkets pressjour och de kan inte konstatera några halkbekämpande åtgärder på sträckan under natten. Vi har även sökt Terranors platschef som under förmiddagen befann sig på olycksplatsen men inte kunde kommentera vilka insatser som gjorts. Terranor har uppdraget att stå för vinterväghållningen på platsen.
Jag har även tittat på väderutvecklingen på den aktuella platsen under natten med information från Trafikverkets mätstationer. Lufttemperaturen sjönk till minusgrader ett par timmar före midnatt och temperaturen i vägbanan nådde nollan vid midnatt och sjönk till minusgrader strax efter midnatt. Det kom samtidigt nederbörd från 15-tiden fram till midnatt.
– Det är väldigt halt, jättehalt, säger Tommy Wållberg vid Storstockholms presstjänst efter olyckan till expressen.se.
Enligt Trafikverkets krav ”Vinterväghällningsåtgärder vägklass 1-3” får inte det givna friktionstalet underskridas. I kraven står det ”Det innebär att förebyggande åtgärder måste utföras”.
E4 mellan Stockholm och Arlanda är en de, av om inte den, mest trafikerade vägen i Sverige och en oerhört viktig väg både för persontrafik, med två stora städer och Sveriges största flygplats, och godstransporter med flera logistikcenter längs vägen.
– Just den här sträckan är känd för att det slår till med blixthalka, säger Janita som jobbar för Lillebil som är ett budåkeri med mycket körningar på just den här vägsträckan.
Hon berättar att en av åkeriets bilar körde från Sollentuna till Märsta under förmiddagen.
– Det tog 3 timmar istället för normala 20 minuter, förklarar hon. Som väl är så har vi väldigt förstående kunder och vi är noga med att hålla kontakt med både dem och våra chaufförer, vilket skapar förståelse, men det är ändå ett problem när detta händer.
Janita berättar att hon själv varit med om ett omfattande stopp efter en halkolycka för mer än tio år sedan.
– Då körde jag och flera kollegor längs parallellvägen och hjälpte flygresenärer som skulle till Arlanda. De pulsade i snön med sina väskor och var oerhört tacksamma.