Vi vet att var tredje dödsolycka är alkohol- och/eller drogrelaterad. Ändå har Polisen och Transportstyrelsen så lågt intresse för att komma tillrätta med den här problematiken. Fokus ligger fortfarande på sänkta hastigheter. Ett enögt och ineffektivt trafiksäkerhetsarbete som lett till att våra vägar tappar i världsrankingen när det gäller trafiksäkerhet. Vi har fått sämre framkomlighet, delvis beroende på kommunal politik för att minska bilåkandet, vilket skapar köer och trängsel. Dessutom har vi väldigt få nykterhetskontroller i trafiken och alldeles för många omkommer på gamla och dåliga 70-vägar utan mitträcken, samtidigt som polisen fokuserar fartkontrollerna till motorvägarna och litar på de ineffektiva robotiserade fartkontrollerna på de vägar där riskerna är som störst.
Sverige har enligt en ny ranking, beställd av bilprenumerationsföretaget FINN, världens tredje säkraste vägar, på delad plats med Estland. I rankingen har det tagits hänsyn till bland annat antalet trafikdöda per 100 000 invånare, framkomlighet i trafiken och vägkvalitet. På första respektive andra plats i rankingen hamnade Nederländerna och Norge.
Riksförbundet M tar fasta på problematiken när det gäller trafiksäkerhetsarbetet och kommenterar i en pressrelease just det höga trafiktrycket i relation till vägarnas framkomlighet och bristen på alkoholkontroller så här:
– Det som lyfter Sverige i rankingen är det låga antalet dödsolyckor och den höga bilbältesanvändningen. Lägre betyg får Sverige för det höga trafiktrycket och den höga andelen alkoholrelaterade dödsolyckor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Rankingen är sammanställd av internationella experter på uppdrag av bilprenumerationsföretaget FINN. Urvalet för rankingen är länder med HDI-index, välståndsmått, över 8.
Lägst risk att omkomma i en dödsolycka i trafiken finns på Island, med 2.05 dödsolyckor per 100 000 invånare, följt av Norge och Schweiz. Sverige hamnar på femte plats med 3.14 omkomna per 100 000 invånare.
– Sverige har en lång tradition av trafiksäkerhetsarbete som fortsätter att ge resultat i form av sjunkande antal dödsfall i trafiken. Fortfarande omkommer dock många på 70-vägar med farliga kurvor och avsaknad av mitträcken. Andra problem är det höga antalet omkomna oskyddade trafikanter och det låga antalet nykterhetskontroller, säger Tony Gunnarsson.
När det kommer till trafiknivån, en sammanställning av faktorer som genomsnittlig pendlingstid, missnöje med tid tillbringad i trafiken, utsläppsnivåer och trafikstörningar, får Sverige lägst betyg av länderna i Norden och Baltikum.
– Trots att Sverige är ett glesbefolkat land finns framkomlighetsproblem även här. Nyinvesteringarna i vägarna har legat på låg nivå de senaste tre decennierna och över 60 procent av det svenska vägnätet är byggt före 1970. Uteblivna satsningar på Östlig förbindelse och liknande projekt, i kombination med kommunal politik för att minska bilåkandet, har lett till trängsel och köer i våra större städer, säger Tony Gunnarsson.