Det är inte lätt att vara fransman idag. Borta är de allra flesta nationalsymbolerna, allt det franska. Det har visat sig att britterna var först att käka grodor och vin kan numera odlas i fjärran norr, typ svenska Skåne. Spiken i kistan var när jag oförsiktigt nog antydde likheter mellan tyska VW Passat och nya Peugeot 308 SW.
Återstår då bara att försöka reparera skadan genom att presentera nya kombin byggd på Peugeot 308, Årets bil i Europa i år, i enbart tre färger.
Varför?
Jo, det franskaste, och kanske den enda oantastliga nationalsymbolen, i denna vår värld är just trikoloren, den franska flaggan.
Ja, jag vet att både britter, norrmän, islänningar och holländare har samma färger i sina fanor men ingen annan har dem så smakfullt ordnade i tre vertikala band. Nog om fanan. Visst lever den franska bilindustrin och visst skapar man bilar enligt klassiska mönster. Eller?
Citroën bygger udda bilar med komplicerade tekniska lösningar, Peugeot bygger bilar som kanske inte alltid fungerar precis som man väntat sig, men ändå är de så gott som oförstörbara och ostoppbara. Renault bygger billiga men djärva bilar som R4 och Gordini.
Ok, jag lever i det förgångna. Så skulle man kunnat beskriva franska bilar för 20 år sedan.
Idag bygger fransmännen bilar som är precis som alla tyska, brittiska (egentligen japanska), koreanska, svenska, japanska och spanska bilar. De har samma elektroniska motorstyrning som alla andra och samma mått som närmaste konkurrenterna.
Däcken är dock fortfarande Michelin och lejonet symboliserar fortfarande Peugeot.
Men, varför blev 308 Årets bil?
Ska jag vara ärlig så är det helt enkelt så att fransmännen plockat lite japanska, lite tyska och lite svenska finesser, paketerat det i en utrymmeseffektiv kostym med en aggressiv front och så kryddat med det de alltid varit bäst på, fjädringen.
Den japanska finessen är den lilla spaken som fäller baksätet från lastutrymmet, det tyska är den strama instrumenteringen och det svenska är säkerhetssystemen som bromsar bilen om något snille står i vägen framför.
Faktum är att nya Peugeot 308 SW ser tråkigare ut än 307 SW, liknar faktiskt en Passat från sidan, men den är en betydligt bättre bil. Nya toppmoderna motorer. Helt överlägsna när det gäller snåla trecylindriga bensinmotorer. Ny snygg instrumentering. Snyggaste och mest lättlästa i klassen. Kryddan är sportläget där siffrorna växlar färg från vitt till rött.
Sportläget är en flört med de som vill känna sig lite tuffare, lite yngre och lite sportigare bakom ratten. Något som Peugeot lätt löst med en annan inställning av gaspedalen och en elektronisk förstärkning av motorljudet, samt den fräckare ilsket röda instrumenteringen.
Ja, jag bugar mig för fransk ingenjörskonst och det faktum att man valt att bita i det sura äpplet och lära sig av omgivningen. Tufft för alla andra, men det gav full pott i årets kamp om titeln Årets bil. För min del ger det full pott i min egen lilla kamp om titeln: smartaste bilvalet. Kort sagt en rymlig kombi med snål och miljövänlig bensinmotor, bra utrymmen, bra säkerhetssystem och en instrumentering som man blir glad av oavsett om det är dag eller natt. Fjädringen är pricken över i. Den är oemotståndligt behaglig men ändå effektiv när det går undan.
Faktaruta:
Peugeot 308 SW, 1,2 e-turbo.
Biltyp: Framhjulsdriven kombi.
Motor: 1,2 liters trecylindrig bensin.
Effekt: 130 hk.
Max vridmoment: 230 Nm
Tjänstevikt: 1 420 kg.
Max totalvikt: 1 840 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 200 kg.
Bränsleförbrukning: 0,47 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln, uppmätt 0,71 liter/mil blandad körning.
CO2: 95 g/km.
Pris: 169 900.
Titta också på: Volvo V40, VW Passat, Seat Leon kombi och alla andra mellanstora kombi.