
Behovet av lättlastare ökar i takt med att näthandeln ökar och därmed närdistributionen. Nya VW Transporter är ett exempel på hur europeiska tillverkare ser positivt på utvecklingen och möter konkurrensen från Kina med samarbete med andra tillverkare och med kompletta lösningar för uppkoppling och ”fleet management”. Lars Krause sitter I styrelsen för VW Commercial Vehicles och är marknadsansvarig för VW Transporter T7. Han ser med tillit på framtiden.

Volkswagen har lång erfarenhet av att tillverka lättlastare och firar i år 75 år med sin ”Bulli”, det tyska öknamnet för VW:s minibussar och lättlastare. Det som gör Volkswagen Transporter unik idag och har varit en ledstjärna under alla år bilarna funnits på marknaden är bredden när det gäller olika versioner och drivlinor. Transporter T7 är första gången man går in i ett samarbete med andra märken när det gäller Transporter och detta för att möta konkurrensen från Kina. Samarbetspartnern är Ford precis som när det gäller Amarok. Andra europeiska tillverkare av lättlastare som Renault, Mercedes, Fiat med flera har etablerade samarbeten med andra märken.
Lars Krausse ser Transportern som en viktig bil både när det gäller Volkswagens historiska DNA och framtida betydelse på marknaden för lättlastare, men också som en stor europeisk bilkoncern.
– Marknaden för transportbilar ser annorlunda ut jämfört med marknaden för personbilar, säger han. Transportbilarna säljs till större aktörer och då är det viktigt att kunna presentera ett helt paket med service, uppkoppling och ”fleet managemant”. Där har vi vår styrka. Vi finns överallt både i Europa och övriga världen.

Basen för nya Transportern är det Volkswagen kallar T7, alltså sjunde generationen av Transporter. Modellen erbjuds med två olika axelavstånd, två olika höjder, som skåpbil, pickup med flak eller som 8-sitsig persontransport. Dessutom erbjuds flera olika drivlinor med allt från den klassiska dieseln, i tre olika storlekar (81, 110 och 125 kW), över laddhybrid (bensin och el) till rena elbilar. Nya Transporter erbjuds med både automatlåda, framhjulsdrivning, bakhjulsdrivning (elversionen) samt fyrhjulsdrivning.

Tittar vi på den klassiska skåpbilen så har den två skjutdörrar, en på vardera sidan, dubbeldörrar bak, som kan vinklas i 180 grader för att bilen ska kunna lastas med truck. Den erbjuds även med dubbelhytt och lastutrymme bakom densamma. Som alternativ kommer också en pickup med dubbelhytt och flak bakom.

Transporter T7 har blivit 15 cm längre, 5.050 mm, med standardhjulbasen på 3.100 mm och lastlängden i den versionen ökar med 6 cm till 2,6 meter. Plus 40 cm tack vare en lastlucka in under passagerarstolen. Den längre hjulbasen mäter 3.500 mm och där är maximala lastlängden 3,0 meter + 40 cm med lastluckan. Den stora nyheten när det gäller lastutrymmet är en ökad bredd till 148 mm mellan hjulhusen och detta tack vare att hela bilen blivit bredare och nu mäter 2.032 mm i yttermått utan backspeglar. Det betyder en ökning av lastvolymen för basmodellen med 5% och ett volymspann på 5,8 till 9,0 kubikmeter.

När det gäller last- och dragvikter har de uppdaterats på alla plan. Dieselversionerna för en maximal lastvikt på 1.326 kg, laddhybriden 1.140 kg och elversionen 1.038 kg. Elbilarna får dra 2,3 ton medan laddhybriden och dieselversionerna får dra 2,8 ton.