Trafikverket är i blåsväder igen och det förvånar mig egentligen inte. Trafiken är en oerhört komplicerad verklighet som man måste ta del av för att förstå den. Man måste alltså vara ute i verkligheten för att förstå den och man måste förstå verkligheten för att kunna hjälpa politiker att förstå och förbättra densamma.
Trafikverket använder ett datorprogram konstruerat av en välavlönad konsult för att analysera samhällsnyttan av olika investeringar i infrastruktur. I datorprogrammet har konsulten lagt in summan 10 000 till 20 000 kronor per timme som det uppskattade värdet av kortare restid för högavlönade samhällsmedborgare. Kort sagt så skulle det vara värt runt 15 000 kronor för rika människor i Sverige om de skulle kunna spara 1 timmes restid under sina tjänsteresor. Den här bedömningen har passerat obemärkt i tio år.

Samma trafikverk slår i flera olika utredningar, dokument och pressmeddelanden fast att: ” Om alla förare följde hastighetsbegränsningarna skulle uppskattningsvis ytterligare 50 liv kunna räddas varje år. ”
Verket redovisar även exakta siffror på hur många fler som dör i trafiken vid en specifik ökning av hastigheten.
Frågan jag ställer är hur har de här siffrorna tagits fram. Är det lika dåligt underbyggda fakta som ligger bakom de här påståendena. Påståenden som redovisas regelbundet som underlag för trafikpolitiska beslut, som exempelvis när en väg norr om Växjö, byggd som extra bred väg med extra bred röjning av vägrenen för en hastighet av 100 km/t nu har 80 km/t som högsta tillåtna hastighet av trafiksäkerhetsskäl.
Hur värderas tio minuters tidsvinst för Svensson som dagligen pendlar till arbetet längs sagda väg?
Hur värderas riskerna med tappad koncentration när förare kör i orimligt låg hastighet långa sträckor i mycket lite trafik?
Hur värderas samhällskostnaden när samma högavlönade samhällsmedborgare som bedömdes värdera en timmes intjänad restid till runt 15 000 kronor lägger 10 min extra varje dag på en 80-väg, eller förlorar körkortet efter två fortkörningar med 96 km/t på sagda väg?