Funderat på varför det är gupp på Essingeleden? Fartgupp eller?
Här får du svaret:
Trafikverket är i färd med att reparera fogarna mellan Essingeledens många broar. Arbetet sker nattetid och på dagarna täcker vi över arbetsstället med plåtar, gupp, så att trafiken ska kunna passera.
Essingeleden är Sveriges mest trafikerade väg. Hela 140 000 fordon per dygn passerar i genomsnitt. Leden består av en rad broar, som är sammankopplade i flexibla fogar. Trafikintensiteten gör att brofogarna slits väldigt hårt och därför måste underhållsarbeten ske ofta.
Trafikverkets entreprenörer arbetar just nu med att renovera 22 fogar på sträckan Karlbergsbron- Blommenbergsviadukten. Underhållsarbetet kommer att pågå till och med oktober.
Arbetet sker nattetid. Från klockan 23.00 till 04.30 är enbart ett körfält öppet förbi arbetsplatsen. Full framkomlighet är det åter klockan 05.00. Övrig tid på dygnet ligger körbryggor/gupp, över arbetsplatserna. Under plåtarna är asfalt och betong bortschaktad cirka 80 centimeter djupt.
Trafikstörningar
Guppen är byggda för att klara den tillåtna hastigheten på 70 km/h. Ibland gör enstaka trafikanter häftiga inbromsningar framför körbryggorna/guppen, vilket tyvärr orsakat påkörning bakifrån. Det har skapat stopp i trafiken.
Buller
Underhållsarbetet har fungerat bra men tyvärr så är det svårt att hålla låga bullernivåer på körbryggorna/guppen när trafiken passerar över. I vibrationsdämpande syfte läggs en gummilist mellan stålramen, som bär upp och körbryggorna.