I ett fungerande samhälle finns institutioner och myndigheter som har att verka för alla medborgares bästa. Det gäller inte minst i trafiken och strävan efter en hög trafiksäkerhet. Trafikverket talar gärna om sina trafiksäkerhetskameror och hur många liv de anses rädda. De blir sällan emotsagda eller analyserade.
Nu blåser det upp till strid om en annan robotiserad trafikövervakning och det är de så kallade alkobommarna som satts upp i hamnarna där trafikanterna blåser i en alkomätare som inte släpper ut dem i trafiken om de andas ut alkohol. Initiativet kommer från MHF och resultaten så här långt är lovande. Det imponerar dock inte lika mycket på Trafikverket som de robotiserade fartkontrollerna.
– Bommen reagerar bara på alkohol medan man vid en manuell kontroll också kan undersöka om föraren är drogpåverkad, om man har med sig något olagligt eller om fordonet är i dåligt skick, säger Erik Norrgård, som är trafiksäkerhetschef på Trafikverket i en intervju med Sveriges Radio.
Uttrycket att tala med kluven tunga får plötsligt ett ansikte. Det som förvånar mig är dumheten i att så oblygt visa att allt man påstått om fartkamerorna bara var floskler för att övertyga allmänheten om att de är ovärderliga. Möjligen kan de ses som ovärderliga när det gäller att dra in intäkter till staten.
Nåväl, sagde Norrgård trampar runt i klaveret med en frenesi som får vilken elefant som helst i en porslinsbod att framstå som en fjäderlätt varelse. Han tycker i samma intervju även att alkobommarna blir ett resursproblem för Polisen.
Han menar helt frankt att de automatiska bommarna skulle sluka allt för stora resurser av exempelvis polisens arbete eftersom någon måste åka ut till bommen och ta hand om den rattfulle. Han menar alltså att det är viktigt att låta berusade förare ge sig ut i trafiken för att vi sak slippa belasta Polisens resurser. I sammanhanget kan nämnas att färjeankomsterna inte precis sammanfaller med de tiderna på dygnet då Polisen har som allra mest att göra. Skulle det på något sätt bli stopp och Polisen inte kan komma kan man ju ha möjligheten att släppa på trafiken ändå och sedan söka fordonet i efterhand.
Det märkliga är att alkobommarnas avskräckande effekt inte tillmäts någon betydelse vad gäller trafiksäkerheten men fartkamerorna anses ha en avgörande betydelse ur det perspektivet.