Det är dags att tala klarspråk. Jag använder ord som inkompetens, nonchalans och svek mot svenska bilister, både yrkesbilister och privatbilister. Det handlar om att vägunderhållet varje år missköts på E4. Sveriges pulsåder. Det handlar om specifika sträckor och då alldeles speciellt E4 runt Nyköping. Jag har skrivit i närmare 30 år att man på just den här sträckan drabbas av oväntad blixthalka. Jag har tagit upp det med Trafikverket, ända sedan Tingvalls tid. Jag har tagit upp det med infrastrukturminister Thomas Eneroth. Jag har mötts av huvudlösa kommentarer från Trafikverket, vars presschef bl.a. påstått att det låg 2 dm snö på E4 vid en lastbilsolycka. Jag var där och det var en tunn film av frusen snö p vägbanan. Mindre än 1 cm.
Nu hände det igen. Plötsligt var E4 blankis.
– Vårt befäl på plats sa att han borde haft med sig skridskor i stället för skor, säger Daniel Lundin, operativ chef vid räddningscentralen i Stockholms län till aftonbladet.se.
Isen är i sig inget problem, men det faktum att det dyker upp oväntat efter att man kört kanske 60 mil med minusgrader och ungefär samma väder hela vägen och så plötsligt har ett väghållningsdistrikt valt att ha skita i att gå ut och salta.
Det finns bara en lösning på det här problemet om Trafikverket vägrar lyssna på Infrastrukturministern och yrkeschaufförerna, samt inte klarar av att kontrollera att väghållarna sköter sitt uppdrag, och det är att i klartext gå ut och fatta beslut om enbart plogning på vägnätet. Saltning görs enbart i korsningar ingen annanstans.
Det hela började med att en turnébuss med ett brittiskt band körde av E4 och blev liggande på sidan i diket. Det slutade med att två bussar, fyra lastbilar och ett tjugotal personbilar körde av vägen, körde på varandra eller fastnade i mitträcket och det på en begränsad sträcka av E4 vid Tystberga norr om Nyköping.
I nyhetsrapporteringen låter det som en seriekrock orsakad av att för många kört för fort, och så kommer det säkert att beskrivas i slutdokumentet.
I verkligheten handlar det om slarv från väghållaren, bristande kontroll från trafikverket och direkt trots från verkställande verk, Trafikverket, mot landets politiska ledning.
Jag citerar en artikel jag gjorde för drygt ett år sedan efter en liknande händelse på E4 vid Ljungby:
”Jag har talat med både Trafikverkets pressjour och infrastrukturminister Tomas Eneroth. Trafikverkets presschef, Bengt Olsson, deklarerar att Trafikverkets uppgift inte är att hålla E4 halkfri, bara framkomlig. Tomas Eneroth säger att E4 ska hållas halkfri om det är möjligt. Trafikverket säger på sin hemsida att man klarar sig lika bra utan dubbar om bilen har antisladdsystem.”
Jag konstaterar bara att med det väglag som rådde på E4 vid Ljungby tidigt 2019 och vid Tystberga fredagen den 28/2 2020 är dubbdäcken skillnaden mellan liv och död för bilisten.
Jag kunde inte låta bli att fråga Bengt Olsson om varför Trafikverket och infrastrukturministern inte har samma syn.
Han svarade att han menar vad han säger och bifogade ett utdrag ur vägtrafikkungörelsen där den enskilde föraren har ansvaret att anpassa hastigheten till rådande väglag.
Visst är det så, men vi har en nollvision och den förare som gör ett misstag kan skapa en olycka där tredje part drabbas.
Det är viktigt att göra klart att E4 är en tungt trafikerad väg, att den trafikeras av mycket fordon från andra länder och att en trafiksäkerhetssatsning där innebär att fler väljer den vägen. Vi måste ha en högre ambitionsnivå på E4. Det kostar bara en bråkdel av den kostnad samhället har av att E4, som vid det här tillfället, stängs av under längre tider. Här handlade det om ett halvt dygn.