Jag är inte för fri fart, inte för färre poliser på vägarna, men väl för en seriös syn på vad det är som orsakar trafikolyckorna istället för Trafikverkets grundlösa påstående att 100 färre skulle dö i trafiken om alla höll hastigheterna. Läs artikel här.
Sanningen är att samma år som vi haft minst antal döda i trafiken sedan statistiken påbörjades har vi en ökning av fartsyndare med 30%, vilket kan tolkas som att fler kört för fort eller att polisens arbete med fartkontroller blivit bättre.
Det kan också tolkas som att man nu sänkt hastigheterna på många vägsträckor så mycket att det känns orealistiskt.
Ytterligare ett alternativ är att vi har så få trafikpoliser att väldigt få upplever att det finns en risk för fartkontroller och därför struntar i att hålla hastigheten och plötsligt blir de ertappade.
Sanningen är också att Anders Kullgren, forskningschef på Folksam sa: ”Sedan vi började med mätningarna för tre år sen har det dessvärre gått åt fel håll med allt fler och kraftigare fortkörningar,” Detta hösten 2019, året då antalet döda i trafiken minskade till 221 från att ha legat på 324 2018.
Sanningen är också att det finns en samhällskostnad när ett körkort återkallats och någon inte kan ta sig till jobbet eller sköta sitt jobb. Allt det där är naturligtvis försvarbart om man jobbar för ökad trafiksäkerhet, men jag har under de senaste tio åren bara sett fartkontroller på landets motorvägar. Under 2020 var 8 av 10 fartkontroller som jag såg längs sträckan Värnamo-Stockholm förlagda till 120-sträckan mellan Jönköping och Linköping. Man fokuserar alltså fartkontrollerna till landets i särklass säkraste vägar. jag såg inga fartkontroller vid vägarbeten längs samma sträcka under hela året.
Antalet körkortsåterkallelser ökade kraftigt under 2020. Totalt fattade Transportstyrelsen 41 603 beslut vilket motsvarar en ökning med 13,4 procent jämfört med året innan. Antalet återkallelser är den högsta noteringen hittills under ett år.
Majoriteten ärenden där Transportstyrelsen fattar beslut om att återkalla körkort initieras i och med att en förare rapporteras för ett trafikbrott. Antalet återkallelser har ökat kraftigt, från 36 692 under 2019 till 41 603 under 2020 och den största ökningen sker i återkallelsegrund 4 vilket normalt innebär fortkörning. Antalet återkallelser med den grunden ökade med 31 procent, från 19 903 under 2019 till 26 050 under 2020.
-Vi ser en kraftig ökning i inflödet av omhändertagna körkort från Polisen och det är det som är förklaringen till att också antalet beslut från oss ökar säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Antal återkallelser per återkallelsegrund | 2019 | 2020 | Återkallelsegrunden betyderi huvudsak |
Återkallelsegrund 1 | 6499 | 6317 | Rattfylleri eller drograttfylleri |
Återkallelsegrund 2 | 158 | 154 | Smitning |
Återkallelsegrund 3 | 623 | 1 30 | Flera mindre överträdelse |
Återkallelsegrund 4 | 19903 | 26050 | En väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning |
Återkallelsegrund 5 | 1337 | 1156 | Opålitlighet i nykterhetshänseende |
Återkallelsegrund 6 | 144 | 166 | Allmän brottslighet |
Återkallelsegrund 7 | 5550 | 5176 | Medicinska skäl |
Återkallelsegrund 8 | 4164 | 3466 | Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov |
Återkallelsegrund 9 | 22 | 21 | Hinder fanns för utfärdande av körkort |
Samtliga* | 3692 | 41603 |
*Ett körkort kan återkallas på flera grunder. Eftersom det kan finnas flera grunder för en och samma återkallelse blir totalsumman lägre än om man räknar ihop antalet för alla återkallelsegrunder.
Skillnader i landet
Antalet återkallelser ökar i de flesta delarna av landet. Störst är ökningen i Västra Götalands län och i Norrbottens län med 23,6 procent och 22,7 procent. I två län minskar dock antalet återkallelser jämfört med föregående år. I Kronobergs län minskar återkallelserna med 5,1 procent och i Gotlands län återfinns den mest påtagliga minskningen med 17,6 procent.
– Det är normalt att det förekommer variationer med hur det ser ut med den här frågan i olika delar av landet. I ett län som Gotland där det antalsmässigt sker få återkallelser får varje enskilt ärende en större påverkan vilket kan förklara förändringen under 2020, säger Mikael Andersson.
Län | 2019 | 2020 | Förändring i procent |
Blekinge län | 543 | 548 | 0,9% |
Dalarnas län | 972 | 1 137 | 17,0% |
Gotlands län | 216 | 178 | -17,6% |
Gävleborgs län | 1 108 | 1 143 | 3,2% |
Hallands län | 1 193 | 1 363 | 14,3% |
Jämtlans län | 523 | 600 | 14,7% |
Jönköpings län | 1 394 | 1 467 | 5,2% |
Kalmar län | 956 | 1 051 | 9,9% |
Kronobergs län | 957 | 908 | -5,1% |
Norrbottens län | 1 134 | 1 391 | 22,7% |
Skåne län | 5 070 | 5 772 | 13,9% |
Stockholms län | 7 837 | 8 917 | 13,8% |
Södermanlands län | 1 168 | 1 282 | 9,8% |
Uppsala län | 1 274 | 1 525 | 19,7% |
Värmlands län | 1 126 | 1 169 | 3,8% |
Västerbottens län | 1 036 | 1 129 | 9,0% |
Västernorrlands län | 1 006 | 1 128 | 12,1% |
Västra götalands län | 5 460 | 6 479 | 23,6% |
Örebro län | 1 142 | 1 324 | 15,9% |
Östergötlands län | 1 494 | 1 541 | 3,2% |
Hela landet | 36 692 | 41 603 | 13,4% |
Notabelt vilka förseelser som klassificeras på samma sätt:
-
Återkallelsepunkt 4
Du har gjort dig skyldig till exempelvis:
- fortkörning
- körning mot rött ljus
- inte tagit hänsyn till stopplikt
- omkörning vid övergångsställe
- vårdslöshet i trafik
- olovlig körning
- inte anpassat avståndet till fordonet framför.