Trucktillverkaren Kalmar, som är en del av Cargotec, har invigt sin helt nya anläggning längs E4 i Ljungby och samtidigt har man lanserat sin nya elektrifierade produktportfölj. Det handlar om tunga gaffeltruckar, containertruckar och terminaltruckar.
Kalmar är en stor aktör i världen när det gäller truckar av olika slag. Inte minst containertruckar eller reachstackers som är den internationellt gångbara benämningen på de stora truckarna som används för att lossa, flytta och stapla containers i hamnar och olika logistikområden. Namnet kan översättas med en truck som både når och kan stapla containers. Kalmars största reachstacker i den nylanserade eldrivna serien har en lyftkapacitet på 45 ton och den kan stapla 6 containers på höjden samt nå ett djup på fyra rader av containers.
– Vi har haft lättare eldrivna gaffeltruckar på vårt program under många år, säger Andreas Cortelius som är product portfolio manager för Kalmars gaffeltruckar. I och med ny batteriteknologi och nya högeffektiva batteriladdare kan vi nu utöka sortimentet till gaffeltruckar med en lyftkapacitet på upp till 33 ton.
Tekniken i Kalmars eldrivna truckar liknar den teknik som idag används till elbilar. När det gäller stora reachstackers, som är mest energikrävande, finns fyra olika stora batteripaket, 245, 326, 407 och 587 kWh. Som jämförelse så har moderna elbilar med lång räckvidd ett batteripaket på runt 80 kWh.
– Vi har valt att erbjuda olika stora batteripaket eftersom batterierna är en stor del av kostnaden för en maskin idag, säger Erik Johansson, som är project manager för reachstackers. Våra kunder har väldigt olika behov och vi vill ge dem valet att köpa en reachstacker med liten batterikapacitet om de kan ladda ofta under arbetspassen eller en med stor batterikapacitet om de istället behöver lång körtid och kan ladda över natten.
Körtiden för maskinen med 587 kWh beräknas till 10-12 timmar i normal produktion på en laddning. Maximal laddkapacitet är 350 kW, vilket betyder att det största batteripaketet laddas på mindre än två timmar. Beroende på prisutvecklingen när det gäller el och diesel så skulle kunden i vissa lägen kunna räkna hem den extra investeringen redan efter fyra år.
Tittar vi på gaffeltruckarna så används de på ett annorlunda sätt så där räknar Kalmar med att inte erbjuda den högsta batterikapaciteten. Terminaltraktorerna kommer att levereras med två olika batteripaket.
– Under 2023 räknar vi med att kunna erbjuda en eldriven version av samtliga modeller vi har på marknaden idag, fortsätter Erik. Då kommer ett par av våra truckar att gå i fälttester i Oslos hamn där man har högt ställda krav på hållbarhet.
Elektrifieringen erbjuder en rad nya möjligheter som att fordon kan köras inomhus och användas som gigantiska powerbanks där ägaren kan handla med el genom att ladda när elen är billig och sälja tillbaka till nätet när den är dyr. En elektrisk drivlina öppnar även för vätgas som drivmedel.