Vi vet att den fossila oljan kommer att ta slut. Vi vet att vi stödjer mer eller mindre totalitära staters krigsmakt när vi köper fossil olja. Vi vet att oljepriserna kommer att stiga i takt med att tillgången minskar. Vi vet att vi redan nu drabbas av extrema vädersituationer på grund av den globala uppvärmningen. Vi vet att extremvädret kostar stora pengar. Vi vet att önationers existens hotas av den globala uppvärmningen.
Vi vet också att näringslivet har gjort enorma satsningar för att minska vårt beroende av fossila drivmedel och bromsa den globala uppvärmningen. Vi vet att det i Sverige finns teknik för att framställa hållbara biologiska drivmedel, hållbar elproduktion och ny teknik för fossilfritt byggande av hus samt tillverkning av stål och betong. Vi har en gryende optimism inom näringslivet. En optimism som tror att Sverige kan bli en stor exportör av miljöteknik.
I Norge satsar man miljarder på en stor anläggning för att framställa biodrivmedel. Detta blev klart bara dagar efter att Sveriges nya regering minskat reduktionsplikten, i klartext minskat inblandningen av biodrivmedel i det fossila bränslet. Detta på luddiga motiveringar om att inblandningen driver upp kostanderna för drivmedlet. Någon kalkyl har inte presenterats. Jag har frågat två stora aktörer, Neste och Preem, som båda säger att skillnaden mellan kostnaden för förnybara alternativ och fossila alternativ varierar med tillgång, efterfrågan och det politiska läget. Båda har så hög produktion av hållbara förnybara drivmedel att de innan vårt regeringsskifte sålde sina produkter i konkurrens med diesel från fossila råvaror. Jag kan bara konstatera att den minskade reduktionsplikten som regeringen nu drivit igenom är mer av ett populistiskt vallöfte än en seriös ekonomisk vinst för trafikanterna.
Den enda vinsten med de här åtgärderna är kortsiktiga politiska poänger som togs i debatten innan valet och nu måste levereras för att undvika en svekdebatt. Att prisjusteringen av drivmedlet vid pumpen inte är i närheten av det utlovade hoppas man väljarna kan svälja. Att den här typen av röstfiske sätter demokratin ur spel är något helt annat.
De stora förlusterna med åtgärderna är i första hand, naturligtvis, ökade utsläpp av CO2 och därmed en inbromsning av strävan att rädda vår planet. Nog så viktigt men det handlar också om svenskt näringsliv där stora satsningar har gjorts för att vi ska hitta teknik att leva upp till klimatmålen, och vi har hittills varit ledande med teknik för hållbara drivmedel och saker som hållbar CO2-fri produktion av betong och stål samt byggen i trä. De företag som investerat och investerar i detta gör det för att de ser ett behov av att lösa klimatkrisen och en affärsidé i att sälja sina lösningar i Sverige och utomlands.
Det är sådant som kallas seriöst långsiktigt miljöarbete och den raka motsatsen till kortsiktig populistisk politik.
Vi har även fått en ganska bred utrullning av elbilar i Sverige och med den en allt snabbare utbyggnad av snabbladdning längs våra vägar. Även här har näringslivet satsat och frågan är om man vågar göra fler sådana satsningar efter en politisk kovändning med det slopade miljöbilsstödet.
Trafiken har i dagsläget gått från att vara ett av de större hoten mot miljön till att bli en seriös lösning för både hållbara transporter och hela vårt energisystem. Flera aktörer, som Nissan och Toyota, har skissat på lösningar inte bara för transportsektorn utan för hela infrastrukturen och där har Sverige varit en intressant marknad och samarbetspartner fram till just den politiska kovändningen. Toyota är med på alla plan när det gäller användningen av vätgas och Nissan har skissat på och levererat lösningar för det som heter V2G (Vehicle to Grid). En teknik där fordonen används som gigantiska powerbanks som laddas vid låg belastning på nätet och backar upp nätet vid hög belastning genom att ägaren säljer el till högre priser och det hela blir en affärsmöjlighet och en lösning för elnätet ur ett större perspektiv.
Länk till artikel om Toyotas framtidsstad
I dagarna lanserades trailers till lastbilar med egna batteripaket på 350 kWh eller mer. Vi har redan lastbilar i trafik med så stora batterier och trucktillverkaren Kalmar har stora truckar med motsvarande batteripaket. Här finns en enorm potential om vi bara tar klimathotet på allvar. Tänk er att dessa fordon, som i huvudsak används i södra Sverige laddas nattetid och backar upp nätet vid just uppstarten på morgonen. Det skulle minska den ansträngda situationen med elöverföringen från norr. Rätt använd ökar den också möjligheten att använda vindkraft, solenergi och vågkraft. Vi vet att efter nästa kärnkraftsverksolycka svänger opinionen och vi ser hur sårbart Ukraina är där kärnkraftsverket blivit gisslan och hot mot både Ukraina och EU.
Länk till artikel om Kalmars truckar
Länk till artikel om eTrailers
När Sverige i det läget signalerar att vi av kortsiktiga och inte ens verifierade ekonomiska vinster med lägre inblandning av lokalt producerade alternativa drivmedel ta steget tillbaka till mer fossila drivmedel slår vi undan benen på de inom näringslivet som investerat i lösningar för just lokalt producerade drivmedel och vi sätter på oss skygglappar när det gäller etiken i att köpa fossila drivmedel från länder med totalitär styrning och länder som använder intäkterna för att hota och i realiteten gå i krig mot grannländer.
Vi vet att det inte är hållbart och vi vet att den fossila oljan bara kommer att stiga i pris samtidigt som vi får allt ökade kostnader i spåren av extremvädret.