Vi står inför två stora förändringar när det gäller vägtransporterna, eldrivning och självkörande teknik. Det är kanske inte så stor skillnad mellan elektricitet och diesel som drivmedel för den som kör fordonet, men skillnaden för samhället och miljön är enorm. När det gäller den självkörande tekniken är skillnaden desto större för chauffören.
Framtiden är eldrivna lastbilar, framtiden är självkörande lastbilar och tittar vi på de senaste landvinningarna när det gäller vägtransporter står vi öga mot öga med en verklighet som skiljer sig radikalt från den vi har idag.
Företaget Elonroad säger sig kunna bygga elvägar där lastbilar kan laddas med en effekt på 350 kW medan de körs i 80 km/t.
Teknikföretaget Hexagon och gruvföretaget Mineral Resources har gått samman i ett projekt där de australienska vägtågen (långa lastbilsekipage med flera släp) ska göras självkörande.
Alla stora, och flera små, lastbilstillverkare erbjuder eldrivna lastbilar.
Problemet med eldrivna lastbilar med batterier som energibärare är att det krävs tunga batteripaket för att nå en räckvidd som passar chaufförernas kör- och vilotider och det går ut över lastkapaciteten.
Problemet med att ladda batterierna under chaufförernas vilopauser är att det krävs tillgång till många supersnabbladdare med kapacitet på flera tusen kW.
Tänker vi oss eldrivna lastbilar som laddas under färd och är självkörande får vi plötsligt lastbilar som kan köras utan pauser och utan att generera chaufförslöner, vilket är en viktig del av åkeriernas kostnader. Det betyder ännu en överflödig, eller i vart fall ordentligt bantad yrkesgrupp precis som när grafikerskrået så gott som raderades när pre-press digitaliserades.
Det betyder också en ökad segregation i samhället med ökad kapitalkoncentration till de större åkerierna som kan erbjuda billiga transporter med ny teknik medan små åkerier får livnära sig på specialtransporter, vinterväghållning med mera som inte går att göra självkörande.
Slutligen betyder det en större utsatthet för attacker från hackers, utpressning från brottssyndikat, politisk terror och sabotage från fientliga stater.