Jag har sedan olyckan söder om Arlanda sökt svar på vad som ligger bakom det faktum att Sveriges viktigaste vägsträcka drabbats av ishalka på en plats som är välkänd för just detta i årtionden. Jag får tyvärr väldigt undanglidande svar både från Trafikverket och Terranor, som är väghållare.
När jag söker efter svar på en så här viktig fråga handlar det inte om att hänga ut enskilda individer. Det handlar om att söka orsaken till en allvarlig händelse och ett svar som kan ändra regler eller rutiner till det bättre. Det är journalistikens roll i ett öppet samhälle. Jag har inget egenintresset i att söka den eller de skyldiga men det är av största vikt att en sådan här fråga belyses och analyseras. Det är inte rimligt med de konsekvenserna som en försenad saltning fick för så många människor. Någonstans har det gått fel när Sveriges viktigaste väg är isgata trots att det enkelt kunde undvikits.
Vinterväghållning har en lång rad regler från Trafikverket som ska följas och tolkas gentemot mätdata från kontrollstationer och det innebär flera subjektiva bedömningar som ligger till som grund för beslut om insatser. Under de år jag jobbat journalistiskt med de här frågorna har jag stött på väghållare som hotat mig om jag skriver om missar som gjorts och flera på Trafikverket som inte hållit sig till den sanning som är så viktig för att vi ska kunna öka trafiksäkerheten.
Trafikverket har tydliga regler för hur våra vägar halkbekämpas. Vi som jobbar med media får varje år information om detta och vi fick även information om den nya tekniken med gps-rapporter från de aktuella fordonen ute i verksamheten när den tekniken infördes. Det skulle öka kontrollmöjligheten för Trafikverket och tryggheten för de som nyttjar våra vägar. Information som vi fört vidare till våra läsare. När utlovad teknik och utlovade regler inte följs är det vårt ansvar att söka sanningen. Inte minst gentemot våra läsare.
Den informationen tycks inte finnas i detta ärendet, vilket i sig är anmärkningsvärt. Det är också, naturligtvis, anmärkningsvärt att vägsträckan drabbades av en halka som drabbade så många personer och företag trots att informationen från Trafikverkets mätstationer var entydig. Det är också anmärkningsvärt att den första informationen jag fick från Trafikverket gjorde gällande att det var plusgrader och våt vägbana på platsen efter olyckan, trots att smhi:s bild var att det då var tre minusgrader samt flera vittnen på platsen intygade att det var halt när olyckan inträffade och även senare under dagen. Storstockholms räddningstjänsts representanter har ingen anledning att vilseleda media och de intygade att det var mycket halt.
På min fråga om vilka insatser som gjordes och när svarade Terranor: ”Vi utför åtgärder utifrån väderprognoser samt verkligt väder. Vi har arbetsledare i tjänst för att vi ska unna utföra rätt åtgärd i rätt tid och på rätt plats. Vi utförde halkbekämpning med vintersalt, både torrt och lösning”.
Trafikverket svarade efter min fråga om varför inte insatsen gjordes tidigare: Det du har fått är en insats. Det innebär inte att det är den enda insatsen som utförts. Vi återkommer med dygnsrapporten. Vi vet inte om orsaken till olyckan är halkan, eller om det berodde på andra orsaker, det får polisens utredning utvisa”.
Jag har även sökt infrastrukturministern i sammanlagt fyra mail som alla är obesvarade.